Nya höns och en tupp

Igår hämtade jag 4 hönor och en tupp som ska få vara här på vinterförvaring. Eller ja, den förra ägaren kunde inte ha dem under vintern så jag fick ta dem. Hade lite kaos där i början med dem, men nu går det bra. De första som hände var att de slet sig och sprang runt på gården och skrek. Vi fick in alla utom en höna på slutet. Hade ingen aning om vart hon var och eftersom detta var ett helt nytt ställe för henne så förväntade jag mig ju inte riktigt att hon skulle hitta hem igen. Hon satt dock på några brädor brevdid hönshuset sent på kvällen så jag lyckades få in henne.

Tyvärr visade det sig att alla 5 har riktigt svåra angrepp av benkvalster, så jag vet inte hur jag ska göra. Jag känner att det ser ut att vara lite väl mycket angripet för att försöka mig på behandling, men jag ska se närmare om några dagar när de har lugnat ner sig lite och kanske är mer hanterbara. De är lite rädda och så efter flyttet så jag ska kolla dem noga sen. Sådana här gånger är man i alla fall glad att man satte dem i karantän direkt när de kom, annars hade de ju smittat alla andra höns också.

Annars är de pigga och så och de börjar våga sig ut ur lilla hönshuset nu och ut på gräset. Ska försöka ta några bilder senare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Follow on Bloglovin

Om

Min profilbild

Erika


Fotograf / Grafisk Designer från Norrland, bor på en liten gård i skogen med en trevlig karl och massor av djur. Bloggen kommer uppdateras med bilder från min vardag, pyssel och annat som hör livet till när man har kameran redo på en bondgård.


RSS 2.0