Ormar och dåligt väder

För det första så borde det inte vara dåligt väder här vid denna tid på året. Det borde vara kallt på nätterna och varmt på dagarna. Det borde bara torrt och inte blåsigt. Vi har dock kyla, blåst och regn mest hela tiden. Ingen förstår varför, men jag vet ju innerst inne att det är min återkommande otur som ser till att jag minsann inte ska komma undan det svenska vädret hur mycket jag än försöker. Om det fortsätter så här så kommer det att snöa här för första gången på 50 år. Vorde inte det ganska typiskt när jag försöker komma undan snön hemma?

En mer allvarligt sak som inträffar i detta väder är att ormar mm försöker komma undan regn och kyla. Detta innebär att de små jävlarna letar sig in i hus och liknande saker. För ett tag sedan så satt vi uppe en kväll (som vanligt) när vi hörde ett väsande ljud. Vi trodde väl att det var den feta grisen som gjorde nått som vanligt, men efter ett tag så valde någon att lysa med ficklampan bara för att kontrollera för säkerthets skull. Visade sig att under en av tjejernas stolar ligger en Puff Adder. Dvs en av de giftigaste ormarna du kan hitta. Inte direkt det mest uppskattade överraskningen kan jag lova. Ormen dödades med en spade, men alla var väl lite skärrade och funderade på vad som faktiskt skulle ha kunnat hända.

Sedan dess har det hittats flera Puff Adders här på farmen, ett flertal mer eller mindre harmlösa varelser men inte minst en Svart Mamba som är ännu mer giftig än Puff Adders. Den dödades bara några meter från där vi håller hus och vi har sett spår av flera (och stora) här i kring. Så numera gäller det ju att inte direkt vandra runt barfota och utan lyse på nätterna.

Den något dåliga bilden nedan är på en av de döda ormarna...


Förövrigt kan jag ju tillägga att flertalet av de ormar vi funnit numera bor i frysen här på farmen. Allt för att kunna utbilda, skrämma och visa folk...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Follow on Bloglovin

Om

Min profilbild

Erika


Fotograf / Grafisk Designer från Norrland, bor på en liten gård i skogen med en trevlig karl och massor av djur. Bloggen kommer uppdateras med bilder från min vardag, pyssel och annat som hör livet till när man har kameran redo på en bondgård.


RSS 2.0