Flyttdags

Idag har äggen varit i kläckaren i 23 dagar, eller ja de flesta är ju inte riktigt några ägg längre.
Det var 17 ägg och just nu har jag 12 kycklingar. Det är alltså 5 ägg kvar som inte har kläckts och det ser tyvärr mörkt ut. Självklart hoppas jag att de kläcks, men jag tror inte det. Av de 17 ägg jag hade i kläckaren var det 6 ägg som låg ner (de andra stor med spetsen nedåt) och det är dessa ägg som inte är kläckta. Ett av dessa 6 ägg kläcktes inatt (dvs 1½ dag försent). Har läst att det ska försämra kläckningen att ha skickade ägg liggande ner i maskinen så det kanske är på grund av detta som de liggande äggen inte kläcktes. Kan ju bero på något annat också. Alla dessa ägg låg på samma sida, kanske har det varit sämre fukt ellr värme där. Ja, man vet ju aldrig.
Jag är nöjd med resultatet i alla fall, även om det hade varit roligt om de 5 äggen som är kvar kunde kläckas. De är av samma ras och det var den rasen jag helst ville ha, men det går ju att göra ett nytt försök med den rasen.

En kyckling har dock något fel på nacken och kan inte räta ut den. Så den är helt sned. Den måste vi nog ta bort, men så är det ju ibland.

Idag ska jag flytta kycklingarna från kläckaren i alla fall. Har gjort iordning för dem i pannrummet bredvid de gamla kycklingarna. Så nu ser det ut som ett helt zoo där. Två stora lådor med massor av kycklingar. ;)
Jag ska fota de nya kycklingarna så snart jag har flyttat dem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Follow on Bloglovin

Om

Min profilbild

Erika


Fotograf / Grafisk Designer från Norrland, bor på en liten gård i skogen med en trevlig karl och massor av djur. Bloggen kommer uppdateras med bilder från min vardag, pyssel och annat som hör livet till när man har kameran redo på en bondgård.


RSS 2.0