Radiotjänst

Nu är ju kanske inte aftonbladet världens mest tillförlitliga källa, men i detta fall har jag inga som helt tvivel på att historien är sann. Det handlar om en man som var tvungen att betala TV-licens för att killen från radiotjänst tyckte att han hörde en TV inifrån lägenheten till mannen. Denna TV visade sig vara två papegojor. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5698839.ab

Detta påminner mig en hel del om något jag var med om. Jag hade precis flyttat från uppsala till göteborg när det ringer på min mobil. Jag var hemma hos en bekant och ja, jag tittade på TV. Personen i luren berättar att hon är från radiotjänst och frågar om jag har en TV. Jag svarar helt ärligt att nej det har jag inte. Då får jag tillbaka: "Jag hör att du har en TV i bakgrunden, jag skickar en räkning", sen lägger personen ifråga på luren och jag får således en räkning hem på posten där jag måste betala TV-licens för en TV jag inte har. Jag ringer radiotjänst och säger som det är att jag inte har någon TV, att jag tycker att det är dåligt att hon ringer min mobil och påstår att hon hör en TV och säger att det är min. Ringer hon min mobil måste hon ju inse att jag kanske inte är hemma. Men här kommer vi till det som retar mig mest, på radiotjänst skäller de då ut mig och säger att jag ljuger. För denna kvinna som ringde mig har intygat att hon ringde på min hemtelefon och att hon hörde en TV. Eftersom jag inte hade någon hemtelefon så frågar jag ju såklart vilket nummer kvinnan påstår sig ha ringt. Till min förvåning så uppger de att hon ringt mitt nummer i Uppsala, och för den uppmärksamme så hade jag ju som sagt nyligen flyttat från Uppsala till Göteborg, därav samtalet från Radiotjänst i första början. Jag förklarar detta för personen i luren som då på något sätt måste ge sig och inser att jag faktiskt har rätt. Jag säger att jag betalar den första avin, men att jag vill säga upp avalet efter detta. Nu får jag veta att detta inte är möjligt. Jag får nämligen veta att jag inte kan säga upp en TV som jag inte har. Frustrationen växer och jag undrar hur jag ska göra då för att slippa betala. Får veta att jag måste skriva en skriftlig protest och förklara att det blivit ett misstag osv osv, och sen hoppas att de godkänner detta. Gör de inte det får jag skriva ytterligare en protest på protesten och klaga igen. Man förklarar för mig att det är totalt omöjligt att bara säga upp avtalet eftersom jag inte har någon TV. Det enklaste jag kan göra är att köpa en TV och sen göra mig av med den. Då kan jag ärligt säga att jag gjort mig av med TVn och vill säga upp avtalet. Uppenbarligen gick det inte ens att låtsas att jag hade en TV som jag gjort mig av med.

Historien slutade med att jag skickade in mitt överklagande och sen efter ytterligare två räkningar så gick de med på att jag inte hade någon TV och att jag numer inte behövde betala längre.

Bra jobbat Radiotjänst, ni sköter ert jobb helt utomordentligt...

Kommentarer
Postat av: Pelle

Radiotjänst är terrorfascister som idkar "skydlig tills motsatsen bevisats".

2009-08-27 @ 08:56:35
Postat av: viking

De där känner man igen, jagade mig i 2 mån när jag inte hade tv. Kan inte fatta att vi har en sådan verksamhet, sen att den finns i lagen med.. Herregud

2009-08-27 @ 09:16:40
URL: http://insaneideas.blogg.se/
Postat av: Tompadori

Otroligt fult men de är väl desperata eftersom så många väljer bort TV nu i dessa tider.

Jag tycker SVT gör ett bra jobb men ekonomiskt tror jag inte det håller så länge till.

2009-08-27 @ 09:23:33
Postat av: Maria

Jag tror också helt klart på detta! Har en äldre släkting som enligt radiotjänst hade tv och kollat på ishockey. Han hade ingen tv och vi fick verkligen kämpa för att han skulle slippa betala. Inte kom de och kollade igen inte. Fula trix de kör med! De tar verkligen för givet att alla har tv. De jagade mig också när jag var utan tv i fyra år. De tror väl att alla i 30-års ålderna har tv!

2009-08-27 @ 09:41:11
Postat av: Johan

Jag har precis flyttat hemifrån och har ingen TV men de lär väl ringa mig när jag tittar via datorn och säga att de skickar en räkning....

2009-08-27 @ 10:48:48
Postat av: Christian

Blev precis uppringd av Agneta Johansson på Radiotjänst. Hon frågade inte om jag hade TV utan inledde samtalet med följande: ”Vad säger du – ska vi börja betala från och med idag?". Då jag inte har någon TV blev jag naturligtvis upprörd och protesterade. Agneta trodde inte på mig utan sa att hon skickar en anmälan som jag i så fall får överklaga senare.



Jag är för TV-avgiften, när jag har TV betalar jag - det har jag gjort förut och det kommer jag att göra igen. Men när jag inte har TV?...

2009-09-18 @ 14:52:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Follow on Bloglovin

Om

Min profilbild

Erika


Fotograf / Grafisk Designer från Norrland, bor på en liten gård i skogen med en trevlig karl och massor av djur. Bloggen kommer uppdateras med bilder från min vardag, pyssel och annat som hör livet till när man har kameran redo på en bondgård.


RSS 2.0