Äggen

Idag kom de nya äggen med posten. Tyvärr gjorde kombinationen av lite dåligt packning och ovarsam hantering av posten att 7 av de 24 äggen var trasiga. Det är klart det är tråkigt när man har beställt ägg, men vad kan man göra?
Jag öppnade de trasiga äggen i alla fall för att kontrollera om de var befruktade etc och det var dem så det bådar ju gott i alla fall. Ett av äggen hade dessutom två gulor. Kanske ganska tur att den var en av de som var trasig för det är ju ganska ovanligt att tvillingkycklingar klarar sig.



Eftersom det blev så pass få ägg denna gång och jag dessutom hade riktigt svårt att avgöra vad som var upp och ner på de bruna äggen så valde jag att ha äggen liggandes i kläckaren denna gång. Det funkar ju lika bra egentligen, men det ryms inte lika många så. Vilket ju inte gör något denna gång. Dessutom är det ju kanske mer naturligt att äggen ligger ner när de ruvas.

Om allt går som det ska denna gång så blir det i alla fall kycklingar den 29 juni, håller tummarna allt jag kan. ;)

Visst är de ganska fina? De längst fram (mörkbruna) är Maran, de stora gröna är Isbar och alla små äggen är Dvärg Wyandott. Ska bli så kul att se kycklingarna sen. Hoppas det inte bara blir en massa tuppar nu bara. Gärna en tupp av varje och resten hönor ;)

Kommentarer
Postat av: Sandra Andersson

Hej!



Ägget på högra sidan är obefruktat. Däremot den vänstra är befruktad. =)



Mvh// Sandra

2010-07-01 @ 08:03:21
URL: http://www.honsitrunsby.webs.com
Postat av: Erika Photography

sv: Jo nu när jag tittar efter så ser jag ju att det stämmer som du säger att ena gulan är befruktad med inte den andra. Tänkte inte så mycket på det när jag kläckte ägget eftersom båda gulorna var i samma ägg. På något sätt räknade jag med att båda gulorna i ägget var befruktade när jag såg att det ena var det.

/Erika

2010-07-01 @ 09:47:22
URL: http://zelena.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Follow on Bloglovin

Om

Min profilbild

Erika


Fotograf / Grafisk Designer från Norrland, bor på en liten gård i skogen med en trevlig karl och massor av djur. Bloggen kommer uppdateras med bilder från min vardag, pyssel och annat som hör livet till när man har kameran redo på en bondgård.


RSS 2.0